zaterdag 16 juni 2012

Dag 5: Supai

We hebben weer een heerlijke dag achter de rug. We hebben ontbeten in het Café en zijn daarna aan de wandeling naar Navajo Falls, Havasu Falls en Mooney Falls begonnen. We moesten dus opnieuw door het mulle zand tot de Navajo Falls. Er lopen ongelofelijk veel honden in het dorp rond. Ze zullen vast vol zitten met vlooien, dus we raken ze niet echt aan, maar ze zijn best lief en vinden het leuk om een eind met je mee te wandelen. Bij de Navajo Falls hebben we alleen nog even een fotostop gemaakt en toen zijn we doorgewandeld. Het blijkt dat ook hierna veel mul zand ligt, dus het is flink aanploeteren. We hebben ook vandaag 2 rugzakken bij ons zodat we de kilo’s een beetje kunnen verdelen. In verband met de warmte hebben we nl. veel drinken bij ons. Je hoort het water de hele wandeling stromen en af en toe vang je een glimp op van het water, wat een geweldige kleur heeft dat toch. We zien hier ook een aantal tieners die met groot gemak de heuvel oprennen met een zwemband of luchtbed om vervolgens weer met de stroom mee naar beneden te drijven.
Net voor de camping zien we de 2e grote waterval: Havasu Falls. Je komt eerst bij de bovenkant van de fall en loopt vervolgens met de waterval aan de rechterkant naar beneden. We vergapen ons aan de schoonheid en halverwege stoppen we om wat foto’s te maken. Wat is het hier mooi. Echt een klein paradijsje. Voordat we het weten zijn we voorbij de afslag om naar de voet van de falls te lopen en we besluiten om dan maar meteen verder te lopen en op de terugweg hier nog een keer te stoppen. We komen al vrij snel bij de camping. Eigenlijk is het meer een groot stuk terrein, waar je je tent kunt neerzetten waar je wil. Overal staan picknick tafels en er stromen verschillende watertjes over het terrein. Mooie plek om je tent een paar dagen neer te zetten. Ook is hier een bron met drinkwater. De camping is langgerekt en er lijkt geen eind aan te komen. De temperatuur is inmiddels flink opgelopen. We lopen weer door en komen vervolgens bij de ‘strenuous’ afdaling naar Mooney Falls.

Het eerste stuk moet je klimmen en klauteren (naar beneden) en vervolgens moet je door 2 verschillende tunnels die in de rotsen zijn uitgehouwen. Daarna wordt het nog iets moeilijker en heeft men kettingen vastgemaakt aan de wanden zodat je toch redelijk veilig kunt afdalen. Je kijkt de hele tijd op de Falls, maar eigenlijk heb je helemaal geen tijd om even te kijken! Beneden gekomen voel je meteen de verkoeling van de falls. Het water valt met zo’n kracht naar beneden, dat je zelfs op 30 meter van de falls nog nat wordt. We doen lekker onze schoenen uit en koelen wat af in het water. We lopen een stukje met de stroom mee naar beneden en terug. Wat een beloning na zo’n wandeling! We eten hier onze lunch en genieten een tijdje. Dit gaat niet snel vervelen! Het is mogelijk om nog naar een volgende waterval te lopen (Beaver Falls), maar dat is nog eens 5 km. lopen. We besluiten om dat niet te doen. Het is best zwaar om met dit warme weer te moeten wandelen en alles wat we nu nog extra lopen moeten we ook weer terug lopen.
We doen dus lekker op ons gemakje en na een dik uur besluiten we om de klim weer terug naar boven te maken. Dat gaat wel een stuk makkelijker gelukkig. Daarna moeten we eigenlijk alleen nog maar omhoog, dus op de camping vullen nog wat water bij in onze flesjes, want dat begint al weer op te raken. We missen nu de afslag naar de voet van Havasu Falls niet en hier gaan we even lekker zwemmen. Het is erg leuk om hier een beetje te zwemmen, van de rotsen te springen en van het water en het uitzicht te genieten. Inmiddels is het al tegen 15 uur, we eten nog wat trailmix en gaan op ons gemakje aan de laatste 3 km. naar de lodge beginnen. Aangekomen in de lodge nemen we eerst even lekker een douche. We eten weer in het Café en gaan daarna nog even bij het basketballveld zitten waar we wat kunnen internetten op onze telefoons. Het was een dag met een gouden randje!

1. Wat een super dag, geweldig. Ook de foto's zijn erg mooi.