vrijdag 29 juni 2012

Dag 18: Van Old Faithful naar Canyon Village

Gisteravond hebben we afgesloten met Old Faithful en we willen daar vanochtend weer mee beginnen! Maar eerst eten we even in het restaurant van de Inn en gaan naar het visitor centre om te kijken wanneer de andere grote (voorspelbare) geisers zullen uitbarsten. Helaas voor ons zitten er geen tijden bij die we in ons schema kunnen inpassen. Omdat Old Faithful al over een klein half uur actief zal zijn, lopen we naar onze cabin om de wandelschoenen aan te doen en dan vertrekken we naar Observation Point. Je klimt hier in een kleine kilometer 45 meter omhoog en kunt vervolgens de uitbarsting van boven bekijken. Op deze manier zit je niet met honderden anderen op de bankjes voor de geiser. We moeten flink doorlopen anders zijn we te laat (ze kunnen de uitbarsting van Old Faitful op 10 minuten (+ en -) nauwkeurig voorspellen). Gelukkig zijn we op tijd boven.
Ik vond het leuk om de uitbarsting van boven te zien, maar vindt wel dat er meer sfeer is als je beneden op de bankjes zit. Old Faithful krijgt 3 mln bezoekers ieder jaar, dus je zit daar niet in je eentje, maar je hoort ook het lawaai dat zo’n geiser erbij maakt en dat maakt het toch wel apart. Er staat vandaag overigens een straf windje. De temperatuur is ook iets lager dan de afgelopen 2,5 week, zo'n 70F (21C). Wel schijnt het zonnetje nog steeds uitbundig. Als de uitbarsting voorbij is lopen we weer naar beneden en maken nog een korte stop bij de Beehive geiser. Daarna lopen we naar onze cabin, pakken de auto weer in checken uit. Onze eerstvolgende stop is Black Sand Basin. Vergeleken met de Lower, Upper en Midway basins is deze aan de kleine kant, maar er liggen wel een aantal mooie pareltjes als Opalescent Pool, Cliff Geyser, Sunset Lake en Emerald Pool. Wat een mooie kleuren!

We stappen weer in de auto en rijden naar het begin van de Fairy Falls Trail. Wat is het hier al druk met
auto’s. We parkeren de auto maar ergens in de berm en beginnen aan de wandeling. Niet de Fairy Falls is ons eindpunt, maar we willen hier halverwege de trail op een berg naar boven klimmen voor het uitzicht op de Grand Prismatic Spring. Dit is de grootste hotspring in het park (ongeveer 75x100m). Prismatic betekent: prachtig gekleurd. Omdat de spring zo groot is, kun je vanaf het normale uitkijkpunt (de boardwalk erlangs) nooit de kleurenpracht zien en dat kan wel vanaf de berg waar we op klimmen. Het is geen officieel pad, maar we zijn niet de enigen en zien al snel waar we omhoog moeten klimmen. Nou, de spring doet zijn naam eer aan hoor, wat een geweldige kleuren.
Na even lekker genieten, stappen we weer op en gaan we terug naar de auto. Op een haar na stappen we nog bijna op een heel ieniemini slangetje.
We nemen vervolgens de Firehole Lake Drive. Aan deze drive ligt de Great Fountain Geyser die we graag hadden willen zien uitbarsten, maar die uitbarsting staat gepland tussen 2.45 en 6.45. Dus ja dat duurt helaas nog te lang. Na deze drive nemen we de Firehole Canyon Drive.
Hier kom je langs een mooie waterval (Firehole Falls) en is er een stuk waar de rivier door natuurlijke bronnen verwarmt wordt en je dus kunt zwemmen/pootje baden. Helaas is dit deel afgesloten en we komen er niet goed achter waarom. Nou ja, we rijden maar door. We komen langs de Artist Paint Pots en Norris Geyser Basin en kunnen ons nog herinneren dat we hier met K hebben gelopen. We rijden door en komen langs de Gibbon Falls, deze liggen langs de kant van de weg, dus hier maken we ook even een korte stop.
Uiteindelijk komen we aan in Canyon Village en gaan inchecken. Er wordt hier flink verbouwd (restaurant, deli, parkeerterrein). We krijgen onze sleutels en bekijken onze lodge. Hier hebben we gelukkig wel een douche op de kamer, toch lekker. We eten vanavond Spinazie Tortellini en dat smaakt goed. Na het eten stappen we weer in de auto en gaan we op zoek naar wildlife in de Hayden Valley. Eerst zien we een elk met een klein gewei. We rijden weer een stukje door en daar is de eerste jam! En het is een bearjam.
Wat een leuk beest. Hij zit aan de andere kant van de rivier en het is een bruine beer. Hij gaat eens even lekker op het gemakje zitten kijken naar de overkant (naar ons dus). Volgens mij denkt hij wat doen al die mensen daar toch? Wie bekijkt nu eigenlijk wie? Er zijn al weer rangers aangekomen om alles weer in nette banen te leiden en te zorgen dat de opstopping oplost. Dat is niet makkelijk, want iedereen wil een filmpje en/of foto maken. Het is soms zo grappig want mensen staan echt te springen en te roepen: ik heb een beer gezien! We rijden weer een stukje door en zien mensen met grote verrekijkers staan. We stoppen hier even en vragen waar ze naar kijken. Nou, ze zijn op zoek naar wolven. Op dit moment hebben ze nog geen wolf gezien. We blijven hier een tijdje staan en besluiten dan om weer door te rijden. Bij Fishing Bridge nemen we de weg richting Cody en een klein stukje na het dorp zien we een grizzly bear met een jong. Hier blijven we een hele tijd staan kijken. Ze doen net of ze je niet zien en gaan door met waar ze mee bezig zijn. Heerlijk onverstoorbaar.

Er komen steeds meer mensen aan, dus we rijden weer door zodat anderen ook kunnen kijken. Na een minuut of 10 draaien we de auto om (het is inmiddels 21 uur, dus de zon is bijna onder) en rijden we terug naar onze lodge. Wat een geslaagde avond weer.